شکایاتی که رسیدگی به آنها در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور میباشد:
1 - شکایت اشخاص از دستگاههای اجرایی کشور از سوء جریان اداری و نقض قوانین و مقررات
2- شکایت مربوط به جذب، استخدام و گزینش در دستگاههای اجرایی و دانشگاهها
3 - شکایت و اعتراض نسبت به انجام مزایدهها و مناقصات
4- شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی راجع به آئیننامهها و تصویبنامهها و بخشنامهها و دستورالعملهای دستگاههای اجرایی و سازمانهای دولتی
پس از تشخیص تخلف گزارش امر جهت رسیدگی و صدور رای به دیوان عدالت اداری ارسال میگردد.
5- شکایت و اعلامیه علیه کارکنان دستگاههای اجرایی در زمینه تصرف غیرقانونی و تضییع اموال دولتی و اختلاس و سایر جرایم که مرتبط با وظایف و تکالیف سازمانی آنان
مناسب است شاکی موضوع را به دادسراهای عمومی و انقلاب مطرح کند لیکن مانع از رسیدگی سازمان به این نوع سوء جریان نیست.
6-رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی در زمینه مربوط به تصرف و تملک غیرقانونی اراضی و املاک و اموال اشخاص
7- شکایات علیه دستگاههای دولتی و مؤسسات وابسته در مورد عدم پرداخت حقوق بیمه کارکنان و کارگران
موضوع در صلاحیت دیوان عدالت اداری و هیأتهای حل اختلاف موضوع قانون کار و سازمان تأمین اجتماعی است لیکن سازمان بازرسی نیز میتواند به آنها رسیدگی نماید.
8-راجع به اصلاح قانون و یا وضع آن
اصلاح قانون و یا وضع آن در صلاحیت اختصاصی مجلس شورای اسلامی است لیکن سازمان بازرسی کل کشور در مواردی که قانونی دارای اشکال یا نقص یا معایبی باشد میتواند پس از بررسیهای لازم پیشنهادهای مناسب را به مراجع قانونی ذیربط ارائه دهد.
9-شکایت از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و مدارس غیرانتفاعی
چنانچه شکایت مربوط به پذیرش، هزینههای ثبتنام، واحدهای درسی، کیفیت آموزشی و نظایر آن باشد قابل رسیدگی در سازمان میباشد.
10-شکایت از کلانتریها و واحدهای نیروی انتظامی و ضابطین دادگستری
شاکی میتواند شکایت خود به سازمان بازرسی کل کشور، سازمان قضائی نیروهای مسلح و بازرسی نیروی انتظامی اعلام نماید.
با دنبال کردن صفحه رسمی موسسه حقوقی معاهده در شبکه اجتماعی اینستاگرام در جریان آخرین موضوعات حقوقی قرار بگیرید .
تخصص و باسابقه و پیگیر و مسلط به امور حقوقی
اشتراک گذاری در تلگرام
تبلیغات
درباره این سایت